Zdać sobie sprawę ze swojego usytuowania
to dopiero połowa sukcesu,
reszta zależy od tego, jak je wykorzystasz.
(Fraise)
STATUT FUNDACJI HARCEREK
(tekst jednolity na dzień 18 lutego 2011 r.)
§ 1
Ustanowienie Fundacji
1. Fundacja pod nazwą „Fundacja
Harcerek”, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez Wandę
Czarnotę, zwaną dalej „Fundatorką”, aktem notarialnym sporządzonym dnia
31 marca 2004 roku przez Alinę Cytryńską – notariusza w Warszawie, za
numerem repertorium aktu notarialnego Rep. A Nr 1069 / 2004.
2.
Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984
roku o fundacjach (tekst jednolity: Dz.U. numer 46 z 1991 roku, poz.
203) i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz.U. numer 96 z 2003
roku, poz. 873 i 874) oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
Status prawny
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedziba
Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
§ 4
Pieczęć Fundacji
Fundacja posługuje się pieczęcią okrągłą z nazwą Fundacji i znakiem graficznym w kształcie kwiatu róży.
§ 5
Zakres miejscowy działalności
Fundacja prowadzi działalność na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; może prowadzić działalność za
granicą z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa.
§ 6
Oddziały
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, ośrodki i biura oraz przedstawicielstwa w kraju i za granicą.
§ 7
Organizacja pożytku publicznego
1. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego.
2. Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną i działalność odpłatną pożytku publicznego.
3.
Prowadzona przez Fundację działalność odpłatna i nieodpłatna jest
wyodrębniona rachunkowo dla celów określenia wysokości przychodów,
kosztów i wyników, zgodnie z art. 10 ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie oraz z przepisami o rachunkowości.
§ 8
Działalność gospodarcza
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 9
Cele Fundacji
Celem Fundacji jest działanie na
rzecz osób fizycznych i prawnych, organizacji pozarządowych i instytucji
publicznych oraz społeczności lokalnych przez:
1. działanie na rzecz aktywności i rozwoju osobowego dziewcząt i kobiet,
2.
upowszechnianie wśród dzieci, młodzieży i wychowawców metody skautowej
oraz specyficznych form działania harcerstwa żeńskiego,
3. upowszechnianie wiedzy o odmienności potrzeb rozwojowych dziewcząt,
4. podtrzymywanie i upowszechnianie harcerskiego systemu wartości oraz tradycji skautowego ruchu żeńskiego,
5.
podtrzymywanie tradycji narodowej, rozwój świadomości obywatelskiej i
kulturowej oraz utrzymywanie więzi międzypokoleniowej harcerek;
6. wspomaganie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych harcerek – wolontariuszek,
7. promowanie i organizowanie wolontariatu dziewcząt i kobiet.
§ 10
Realizacja celów Fundacji
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1. prowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych,
2.
prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej dla osób
fizycznych i prawnych, w tym szczególnie dla młodych nauczycielek i
wychowawczyń zainteresowanych stosowaniem metody skautowej w edukacji,
3.
inicjowanie i wspieranie działań organizacji i środowisk harcerskich
uwzględniających odrębne potrzeby i formy działania dziewcząt,
4. organizowanie i prowadzenie kształcenia wolontariuszek – harcerek i instruktorek,
5. organizowanie i wspieranie badań na rzecz poznawania potrzeb rozwojowych i oczekiwań dziewcząt i młodych kobiet,
6.
prowadzenie edukacji do równego partnerstwa, upowszechnianie praw
dziewcząt i młodych kobiet oraz działanie na rzecz ochrony praw kobiet,
7. promowanie i wspieranie działań na rzecz poprawy kondycji zdrowotnej dziewcząt i młodych kobiet,
8.
upowszechnianie przechowywanych, przez dawne instruktorki i ich
wychowanki, tradycji, zwyczajów i doświadczeń ruchu żeńskiego,
9. przygotowywanie i rozpowszechnianie materiałów programowych, metodycznych i szkoleniowych,
10.
podejmowanie działań na rzecz uwzględniania w systemie edukacji i w
kształceniu nauczycieli zagadnień wychowania do równego partnerstwa,
11.
wspieranie współpracy harcerek z europejskimi organizacjami skautek a
także promowanie wymiany myśli i doświadczeń z organizacjami zrzeszonymi
w WAGGGS (Światowe Stowarzyszenie Dziewcząt Przewodniczek i Skautek),
12.
tłumaczenie oraz rozpowszechnianie materiałów programowych i
metodycznych wspomagających działalność i formy pracy harcerstwa
żeńskiego, opracowywanych przez WAGGGS i europejskie organizacje
skautek,
13. wspieranie kształcenia kadry w organizacjach
harcerskich oraz innych organizacjach pozarządowych, których cele są
zbieżne z celami Fundacji,
14. organizowanie i prowadzenie form wypoczynku letniego i zimowego dla dziewcząt,
15. badanie i analizy potrzeb rozwojowych dziewcząt i młodych kobiet,
16. prowadzenie nieodpłatnej działalności wydawniczej, wspomagającej cele i zadania Fundacji,
17. fundowanie stypendiów i nagród dla dziewcząt i młodych kobiet – wolontariuszek i harcerek,
18.
nieodpłatne prowadzenie szkoleń instruktorek harcerskich i
wolontariuszek oraz finansowanie szkoleń instruktorek harcerskich,
19. organizowanie i prowadzenie wolontariatu dziewcząt i kobiet,
20.
inicjowanie, organizowanie i wspieranie spotkań, zlotów, kursów,
konferencji oraz innych form współpracy ogólnopolskiej i
międzynarodowej,
21. wspieranie organizacji kobiecych w ich działaniach zbieżnych z celami Fundacji,
22.
wspieranie organizacji harcerskich w ich współdziałaniu z jednostkami
terytorialnymi oświaty i służby zdrowia, a także samorządem i
organizacjami pozarządowymi,
23. wspieranie przedsięwzięć lokalnych i środowiskowych, zbieżnych z celami Fundacji.
§ 11
Wspieranie działalności
Dla osiągnięcia swoich celów
Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych i prawnych,
prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
§ 12
Majątek Fundacji
Majątek Fundacji stanowi fundusz
założycielski w wysokości 5.000,00 PLN (słownie: pięć tysięcy złotych),
zgromadzony w gotówce i wniesiony w całości przez Fundatorkę.
§ 13
Dochody Fundacji
1. Dochody Fundacji stanowią:
1.1 darowizny krajowe i zagraniczne,
1.2 wpłaty 1 % podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego,
1.3 spadki i zapisy,
1.4 środki pieniężne i darowizny rzeczowe, pochodzące ze zbiórek publicznych,
1.5 wynagrodzenia, pobierane za działalność odpłatną pożytku publicznego,
1.6
dochody z rachunków i lokat bankowych, obligacji i bonów skarbowych,
obligacji jednostek samorządu terytorialnego, papierów wartościowych
dopuszczonych do publicznego obrotu oraz jednostek uczestnictwa w
funduszach inwestycyjnych,
1.7 dochody z majątku ruchomego i nieruchomości oraz autorskich praw majątkowych,
1.8 dotacje ze środków publicznych,
1.9 dotacje ze środków funduszy celowych, udzielanych przez instytucje zagraniczne i międzynarodowe.
2.
Dochody z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na
realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili
inaczej.
3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd
składa oświadczenie o przyjęciu spadku wyłącznie z dobrodziejstwem
inwentarza i tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia
jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi
spadkowe.
§ 14
Wykorzystanie majątku Fundacji
1. Majątek Fundacji oraz jego składniki:
1.1
nie mogą być wykorzystywane na udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie
zobowiązań w stosunku do członków Fundacji, członków organów Fundacji i
jej pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku
małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii
bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli („osoby bliskie”),
1.2 nie mogą być przekazywane
na rzecz osób wymienionych w pkt 1.1 powyżej na zasadach innych, niż w
stosunku do osób trzecich, w szczególności nie mogą być tym osobom
przekazywane bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
1.3 nie
mogą być wykorzystywane na rzecz osób, o których mowa w pkt 1.1 powyżej,
na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, chyba że
wykorzystywanie to wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji.
2.
Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w
których uczestniczą osoby wymienione w pkt. 1.1. powyżej, na zasadach
innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż
rynkowe.
3. Fundacja nie może dokonywać zakupu na szczególnych
zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie
władz Fundacji lub jej pracownicy lub osoby bliskie.
§ 15
Obrót nieruchomościami
Nabycie i zbycie nieruchomości oraz obciążenie jej na rzecz osób trzecich wymaga zgody Rady Nadzorczej.
§ 16
Rada Fundacji
1. Rada Fundacji działa w liczbie
czterech lub pięciu osób, powoływanych na czas określony nie dłuższy niż
5 lat. Pierwszy skład Rady Fundacji powołany jest przez Fundatorkę.
2.
Rada Fundacji powołuje i odwołuje swoich członków, z zastrzeżeniem pkt 1
zdanie drugie. Powołanie odbywa się na zasadzie kooptacji na czas
określony nie dłuższy niż 5 lat w miejsce osoby, której upłynął okres
powołania lub która została odwołana lub która ustąpiła ze składu Rady
Fundacji.
3. Członek Rady Fundacji nie może być jednocześnie
członkiem Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkiem Zarządu w stosunku
pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
4. Członkami Rady Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
5.
Członkowie Rady Fundacji nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia przez
siebie funkcji członka Rady Fundacji zwrotu uzasadnionych kosztów lub
wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określona w art. 8 pkt 8 ustawy z
dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi
podmiotami prawnymi (Dz.U. Nr 26 poz. 306 z późn. zm.).
6. Rada
Fundacji powołuje i odwołuje członków Zarządu i Rady Nadzorczej oraz
określa zasady ich wynagradzania i korzystania przez nich z majątku
Fundacji w zakresie, jaki wynika bezpośrednio ze statutowego celu
Fundacji.
7. Rada Fundacji uchwala kierunki działania i główne
zadania Fundacji, zasady działania Rady Nadzorczej, przyjmuje
sprawozdania Zarządu i Rady Nadzorczej, udziela absolutorium członkom
tych organów.
8. Rada Fundacji ustala wykładnię postanowień statutu; w
razie konieczności, wynikającej ze zmiany obowiązujących przepisów
prawa lub żądania władz nadzoru nad działalnością organizacji pożytku
publicznego lub sądu – uchwala zmiany statutu Fundacji, z wyłączeniem
istotnych zmian celu Fundacji.
9. Rada Fundacji na zgodny wniosek Zarządu i Rady Nadzorczej podejmuje uchwałę o likwidacji Fundacji.
10. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów obecnych, przy udziale co najmniej trzech członków.
11.
Uchwały Rady Fundacji w sprawie zmiany statutu Fundacji, likwidacji
Fundacji, powołania nowego członka Rady Fundacji, powołania i odwołania
członka Zarządu lub członka Rady Nadzorczej zapadają jednogłośnie, przy
obecności co najmniej czterech członków Rady Fundacji.
§ 17
Zarząd Fundacji
1. Zarząd Fundacji składa się z trzech członków, powołanych na czas nieokreślony przez Radę Fundacji, z zastrzeżeniem pkt 2.
2. Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundatorka.
3. Prezes Zarządu jest powoływany przez Fundatorkę spośród członków Zarządu na czas nieoznaczony.
4. Fundatorka pełni funkcje prezesa Zarządu, jeśli jest w składzie Zarządu.
5.
Członek Zarządu nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego ani za
przestępstwo skarbowe.
6. Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą odwołania, bądź śmierci członka Zarządu.
7.
Odwołanie członka Zarządu może nastąpić w każdym czasie, w przypadku
złożenia rezygnacji, nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu
albo istotnego naruszenia postanowień statutu Fundacji.
8. Zarząd reprezentuje Fundację i podejmuje wszelkie czynności prawne w jej imieniu.
9. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa jednoosobowo Prezes Zarządu albo dwóch członków Zarządu łącznie.
10.
Prezes Zarządu może upoważnić jedną osobę spośród członków Zarządu do
składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji w zakresie zwykłego
zarządu.
11. Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach, w tym w szczególności:
11.1 reprezentowanie Fundacji na zewnątrz i kierowanie jej działalnością,
11.2 sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
11.3 tworzenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Fundacji,
11.4 przyjmowanie subwencji, dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
11.5 ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia dla
pracowników Fundacji,
11.6 podejmowanie uchwał o przystąpieniu do spółek i fundacji,
11.7 ustanawianie i przyznawanie tytułów i odznak honorowych Fundacji,
11.8 ustalanie wszelkich aktów wewnętrznych, regulujących organizację i zasady
działania Fundacji, z wyłączeniem zasad działania Rady Fundacji oraz Rady
Nadzorczej.
12. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
13. Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
§ 18
Rada Nadzorcza
1. Rada Nadzorcza składa się z
trzech członków, powołanych na okres trzech lat, przy czym kadencja Rady
Nadzorczej upływa w dniu złożenia Radzie Fundacji sprawozdania
finansowego za ostatni rok obrachunkowy.
2. Członek Rady Nadzorczej
może być odwołany w okresie kadencji w każdym czasie w przypadku: nie
wykonywania obowiązków lub utraty zaufania, niezbędnej do wykonywania
funkcji, lub skazania za przestępstwo z winy umyślnej.
3. Członek
Rady Nadzorczej nie może być jednocześnie członkiem Zarządu ani
pozostawać z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa
lub podległości z tytułu zatrudnienia.
4. Członkiem Rady Nadzorczej
nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy
umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego ani za przestępstwo skarbowe.
5.
Członkowie Rady Nadzorczej nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia przez
siebie funkcji członka Rady Nadzorczej zwrotu uzasadnionych kosztów lub
wynagrodzenia w wysokości wyższej niż przeciętne miesięczne
wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za
rok poprzedni.
6. Rada Nadzorcza kontroluje działalność Zarządu
Fundacji oraz wszystkich jednostek organizacyjnych Fundacji pod względem
zgodności ze statutem, legalności, celowości i gospodarności.
7.
Rada Nadzorcza ocenia roczne sprawozdanie Zarządu i sprawozdanie
finansowe oraz przedstawia Radzie Fundacji roczne sprawozdanie ze swojej
działalności.
8. W przypadku stwierdzenia istotnych naruszeń prawa
lub statutu Rada Nadzorcza może zwołać Radę Fundacji w celu odwołania
członka Zarządu lub całego Zarządu.
§ 19
Wyróżnienia i medale honorowe, tytuły honorowe
1. Fundacja może ustanawiać
wyróżnienia i medale honorowe, a także przyznawać je wraz z innymi
nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla
celów Fundacji.
2. Osoby fizyczne i prawne, które dokonają na rzecz
Fundacji jednorazowej darowizny lub dotacji w wysokości, co najmniej
5.000 PLN (słownie: pięć tysięcy złotych) lub w przypadku osób
zagranicznych EUR 1.000 (słownie: jeden tysiąc EURO) lub równowartość
tej kwoty w innej walucie – otrzymują honorowy tytuł Sponsora Fundacji
Harcerek.
3. Tytuł Sponsora Fundacji Harcerek może otrzymać także
osoba fizyczna za szczególne dla działania Fundacji zasługi w zakresie
wspomagania realizacji celów Fundacji.
4. Tytuł Sponsora Fundacji Harcerek ma charakter osobisty.
5. Tytuł Sponsora Fundacji Harcerek nadaje Rada Fundacji na wspólnym posiedzeniu z Zarządem Fundacji raz w roku 22 lutego.
§ 20
Połączenie
1. Dla efektywnego urzeczywistniania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach statutowych.
2.
Uchwałę o połączeniu Fundacji z inną fundacją podejmuje Rada Fundacji
na zgodny wniosek Zarządu i Rady Nadzorczej jednogłośnie, przy obecności
co najmniej czterech członków Rady Fundacji.
§ 21
Likwidacja
1. Fundacja ulega likwidacji w razie
osiągnięcia celów, dla realizacji których została ustanowiona lub wobec
wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Decyzję o
likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na zgodny wniosek Zarządu i
Rady Nadzorczej w drodze jednomyślnej uchwały, w której wskazuje także
likwidatora.
3. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji, z
zastrzeżeniem art.5 ust. 4 ustawy o fundacjach, zostanie przeznaczony na
cele określone w uchwale o likwidacji.
§ 22
Składanie sprawozdań
Fundacja składa właściwemu Ministrowi corocznie do dnia 31 marca sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
§ 23
Wejście w życie
Statut wchodzi w życie z dniem
zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd
Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Fundatorka:
Wanda Czarnota _________________________