
Forum - warsztaty
WAGGGS
Odwiedzający
Odwiedza nas 65 gości oraz 0 użytkowników.
Ćwiczenia
Życie stawia przed tobą wymagania na miarę sił, które posiadasz.
Możliwy jest tylko jeden bohaterski czyn: nie uciec.
(Dag Hammarskjold)
ĆWICZENIA
Pierwowzory tych ćwiczeń pochodzą z książki: G. Corey i M. Schneider Corey - Mamy wybór, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2002
Fundacja Harcerek zaadaptowała niektóre z nich, na potrzeby prowadzonego przez siebie Stałego Forum Dyskusyjnego. Uważamy, że mogą być pomocne w określeniu własnego miejsca i aktualnej roli życiowej każdej z uczestniczek Forum, bez względu na to na jakim jest etapie życia. Warto je wykonać, warto do nich wracać.
1. GDZIE JESTEM?/na jakim etapie życia/.
Wpisz punkty obok twierdzenia stosując następującą skalę:
4 - jestem przekonana, że to prawda;
3 - często tak myślę;
2 - czasami tak mi się wydaje;
1 - prawie nigdy tak nie myślę.
___ |
1. Jestem przekonana, że mogę wpływać na bieg swojego życia. |
___ |
2. Uważam, że w dzieciństwie czułam się bezpieczna i akceptowana. |
___ |
3. Na ogół jestem gotowa zapłacić koszty osobistego ryzyka związane z dokonywaniem wyboru. |
___ |
4. W szkole przeżywałam więcej sukcesów niż porażek. |
___ |
5. Zdaję sobie sprawę, że moja osobowość jest uwarunkowana zarówno tym kim jestem, jak i tym, kim chciałabym zostać. |
___ |
6. Rodzina ma wielki wpływ na mój system wartości i przekonania. |
___ |
7. Wiem dobrze, co jestem w stanie zmienić w swoim życiu, a czego nie. |
___ |
8. Zobowiązania i powinności często przeszkadzają mi żyć tak, jak chcę. |
___ |
9. W latach szkolnych byłam pod silnym wpływem koleżanek/kolegów. |
___ |
10. Uważam się za osobę raczej niezależną niż zależną. |
___ |
11. Potrafię analizować swoje dawne decyzje i podejmować nowe, które mogą znacząco zmienić bieg mojego życia. |
___ |
12. W dzieciństwie, uczono mnie abym nie okazywała takich uczuć jak, złość, gniew, nienawiść, zazdrość. |
___ |
13. Przez większą część dotychczasowego życia robię to, czego nie lubię. |
___ |
14. Boję się starości. |
___ |
15. Patrzę w przyszłość z optymizmem i entuzjazmem. |
2. KIM JESTEM? /mój obraz siebie samej/.
Obraz własnej osoby ma wpływ na to, jak prezentujemy się innym oraz jak się zachowujemy i co odczuwamy, kiedy jesteśmy wśród nich. Na ogół inni widzą nas i reagują na nas, tak jak same się im przedstawiamy, co mówimy oraz co, i jak robimy.
Do podanych twierdzeń zastosuj następującą skalę:
4 - jestem przekonana, że to prawda;
3 - często tak uważam;
2 - czasami tak mi się wydaje;
1 - prawie nigdy tak nie jest.
___ |
1. Przeważnie decyduję sama za siebie. |
___ |
2. Troszczę się o innych. |
___ |
3. Wiem czego chcę. |
___ |
4. Potrafię odbierać oznaki uczucia. |
___ |
5. Umiem cieszyć się własnym towarzystwem. |
___ |
6. Na ogół jestem akceptowana przez innych. |
___ |
7. Umiem prosić o to, czego chcę. |
___ |
8. Nie uzależniam zadowolenia z siebie od innych. |
___ |
9. Mam poczucie tego co jest ważne. |
___ |
10. Potrafię przyjmować komplementy. |
___ | 11. Jestem otwarta na zmiany. |
___ | 12. Potrafię okazywać uczucie. |
___ | 13. Nie kieruję się w życiu listą powinności i obowiązków. |
___ | 14. Wierzę, że mogę zrealizować ważne dla mnie projekty. |
___ |
15. Czuję się równa innym. |
3. DOKĄD ZMIERZAM?/jakiej roli dla siebie poszukuję/.
Na każdym etapie naszego rozwoju napotykamy zadanie ustanowienia równowagi pomiędzy nami a światem społecznym - "ja wśród innych ludzi". Proces zmiany zaczyna się, kiedy jesteśmy zdolne rozpoznać i gotowe zaakceptować siebie takimi, jakimi jesteśmy teraz. To początek drogi, a chęć zmiany, chęć bycia inną - to wybór kierunku tej drogi. Nasze życie jest wynikiem wyborów przez nas dokonywanych, a inni ludzie po naszym zachowaniu rozpoznają wybraną przez nas postawę życiową.
Do podanych twierdzeń zastosuj następującą skalę:
4 - jestem przekonana, że to prawda;
3 - często tak uważam;
2 - czasami tak mi się wydaje;
1 - prawie nigdy tak nie myślę.
___ |
1. To co aktualnie robię w życiu, jest tym, co chcę robić. |
___ |
2. Wprowadzenie zmian w życiu może wywołać problemy z którymi mogę sobie nie poradzić. |
___ |
3. Chciałabym zawsze mieć rację. |
___ |
4. Nie wiem czy chcę rozkołysać łódkę, którą płynę. |
___ |
5. W moich działaniach przeważnie widzę jakiś sens. |
___ |
6. Czuję się pewnie i nie chcę ryzykować utraty tej pewności. |
___ |
7. Uważam, że mam prawo dokonywać własnych wyborów. |
___ |
8. Wolę się przystosować niż walczyć. |
___ |
9. Inni, na ogół, postrzegają mnie inaczej niż ja sama. |
___ |
10. Najważniejsze to pogodzić się z odpowiedzialnością i niezależnością. |
___ |
11. Myślę, że w życiu chodzi przede wszystkim o 'święty' spokój. |
___ |
12. Warto podejmować ryzyko, jeśli jest pewność wygranej. |
___ |
13. To co zwykle robię odzwierciedla mój system wartości. |
___ |
14. Najważniejsze jest nie być samą. |
___ |
15. Uważam, że jestem pewna siebie, ceniona, troskliwa, otwarta. |
Uwaga!
Ćwiczenia, jeśli je wykonałaś, mają służyć tylko Tobie.
Stanowiły one formę przygotowania się do warsztatów "Mam prawo być sobą - dylematy wyboru". Możesz z nich korzystać, co jakiś czas, aby sprawdzić jak się zmieniasz i śledzić ewolucję swojego nastawienia do życia oraz kierunki poszukiwania własnego stylu.
Kronika wydarzeń
1 procent
Galeria
Odnośniki
